Amaranth salade

Vandaag heb ik thuis geluncht en dan maak ik graag een lekkere salade klaar. Op m’n werk eet ik vaak brood, dus als het even kan eet ik thuis wat anders. En vandaag een salade met amaranth! Jummmmm.

Amaranth salade

Amaranth is een glutenvrije graansoort. Heel fijn, want op m’n werk eet ik al glutenrijk brood (tarwe), dus dan is het lekker om ook af en toe een glutenvrije lunch te hebben. Amaranth zijn hele kleine graankorreltjes, kleiner nog dan couscous en quinoa. Het bevat het essientiele aminozuur lysine en heeft een hoog gehalte aan magnesium, fosfor, kalium, zink, en vitaminen B en E. Super gezond dus!

De amaranth heb ik gekookt met een stukje kombu (zeewier) in het water, zodat ik ook jodium binnenkrijg deze maaltijd. In brood wordt vaak extra jodium toegevoegd (zit in bakkerszout), dus als je minder of geen brood eet is het handig om op deze manier te zorgen dat je toch voldoende jodium binnenkrijgt.

Ingrediënten:

  • amaranth, +/- 75 gram
  • klontje roomboter
  • handje spinazie
  • handje rucola
  • 1/3e komkommer
  • 1 tomaat
  • halve avocado (de andere helft heb ik door mijn ontbijt gedaan)
  • paar plukjes tuinkers
  • 2 eetlepels zonnebloempitten
  • paar blaadjes oost-indische waterkers
  • 2 schepjes Hüttenkäse

Als eerst heb ik de amaranth 20 minuten gekookt en 20 minuten laten nawellen. Toen de amaranth nog warm was heb ik er een klontje roomboter doorheen gedaan, om zo ook wat verzadigde vetzuren binnen te krijgen en ook gewoon omdat het lekker is. De dressing daarentegen bestond uit onverzadigde vetzuren, zodat ik beide vormen vetzuren binnenkreeg. De dressing heb ik gemaakt van citroensap, lijnzaadolie en olijfolie. Lijnzaadolie gebruik ik bijna dagelijks wel. Het zit vol met omega-3 vetzuren en gezien ik geen (vette) vis eet, is lijnzaadolie handig om regelmatig te eten. Ik combineer het altijd met citroensap, wat een anti-oxidant is. Waarom? Dat leg ik later uit in een blog over vetzuren.
Vergeet niet wat kruiden toe te voegen aan je dressing! Ik ben zelf fan van peper, dille en tijm, maar gebruik vooral kruiden die je lekker vindt. Vervolgens snijd je de komkommer, tomaat en avocado in blokjes en die kunnen samen met de amaranth in een diep bord. De spinazie en de rucola erbij, Hüttenkäse erdoor roeren en dan de dressing erbij doen. De zonnebloempitjes erover (voor de vitamine E), tuinkers erbij en gaan met die banaan! Overigens had ik er ook een ei door willen doen, maar compleet vergeten. Pas toen ik klaar was met het maken dacht ik eraan, en ja, dan heb je dus echt geen zin meer om nog een ei te koken. Al smaakte het zo ook prima!

Tuinkers kweek ik zelf, wat heel handig is en echt mega goedkoop (niet geheel onbelangrijk natuurlijk). Ik heb van die super handige bakjes van Dille & Kamille (al kan het geloof ik ook op watten, maar pin me er niet op vast). Doe er wat water in, knal er wat zaadjes op en een week later, voilà, tuinkers! I love it. Ik doe het op m’n boterham, als topping voor soep, in salades, over wokgerechten, en vast nog meer dingen. Het enige is dat ik er aan moet denken, soms vergeet ik dat ik het heb (ha net als met ei). Kiemgroentjes zijn naast lekker ook heel gezond, vol met vitamines. 🙂

20180315_141548

Links de tuinkers, rechts broccolikers. Als je begint met zelf kiemen kweken, doe dan vooral tuinkers. Dat groeit mega snel en je hebt heel snel resultaat. Broccolikers doet er veeeeeel langer over. Je ziet trouwens links boven de tuinkers nog wat verdwaalde oost-indische kers. Die groei ik namelijk op het plankje erboven. Heel lekker, heeft een beetje een pittige smaak. En de bloemen zijn mooi (het oog wil ook wat) en hebben een scherpe, soort van mosterdachtige smaak.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s