Quinoa ontbijtje

I love ontbijten. Mensen die ’s ochtends ‘niet kunnen ontbijten’ begrijp ik dan ook echt niet. Ik functioneer gewoon niet als ik niks eet ’s morgens. Maar dat terzijde.
Mijn absolute flavorite is toch wel havermoutpap. Maar variëren is belangrijk, dus dat eet ik zeker niet elke ochtend. Om mijn spijsvertering en darmen een beetje scherp te houden en te zorgen dat ik zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen naar binnen schuif in een week, wissel ik mijn ontbijtjes graag af. En vandaag een quinoa ontbijtje!

Quinoa ontbijtje

Quinoa is eigenlijk geen graan, maar wordt wel als zodanig gegeten en vaak zo ingedeeld. Het is heel fijn, korrelvormig en ontkiemt tijdens het koken. Het heeft een beetje een nootachtige smaak, maar heel veel smaak van zichzelf heeft quinoa niet. Daarom zorg ik ervoor dat ik altijd genoeg ‘smaak’ toevoeg als ik het gebruik. In salades met een lekkere dressing en kruiden en in mijn ontbijtje nu met walnoten en kaneel.
Quinoa is glutenvrij en relatief rijk aan ijzer, magnesium en koper. Daarnaast bevat het ook veel vitamines, waaronder B1, B2, B3 en B5, die belangrijk zijn voor de energieaanmaak op celniveau. Een leuke plus is dat het eiwitgehalte van quinoa vrij hoog is, bijna twee keer zo hoog als in de meeste andere granen. En een nog leukere plus: tegenwoordig kun je ook quinoa van Hollandse bodem kopen! Toch fijn om te weten dat je maaltijd niet uit Zuid-Amerika in is komen vliegen.

Quinoa is dus super gezond, dus eet het vooral regelmatig. En hier dus een mooi receptje voor een quinoa ontbijtje!

Ingrediënten:
– 75 gram quinoa
– ongezoete sojamelk (zoveel dat je quinoa redelijk ruim onder water staat)
– theelepel ceylon kaneel
– 1 peer
– handje walnoten
– 1 eetlepel gebroken lijnzaad

De quinoa altijd eerst 5 minuten laten weken in water en daarna even afspoelen in een zeef. Daarna 5 tot 10 minuten laten koken in water of (plantaardige) melk en daarna nog even 10 minuutjes laten nawellen. Dan weet je zeker dat het fytinezuur is opgelost.

Quinoa heeft dus niet mega veel smaak van zichzelf, daarom heb ik het gekookt in sojamelk met een theelepel kaneel. In dit geval heb ik sojamelk gebruikt omdat we dat toevallig nog in de koelkast hadden staan (we kopen telkens andere plantaardige melk, je weet wel, variatie). Je kan elke andere soort plantaardige melk gebruiken of je kan het ook koken in water en daarna een flinke lepel volle yoghurt of volle kwark erdoorheen doen om het lekker romig te maken. Omnomnomnom.
De peer heb ik in stukjes gesneden en nog even mee laten koken met de quinoa. Dan wordt ie lekker zacht. De walnoten wel pas op het eind erdoorheen gedaan. Ik houd altijd wel van een ‘knabbeltje’ in m’n eten en walnoten zitten daarnaast vol eiwitten en omega-3 vetzuren.

Ik heb er ook wat ceylon kaneel doorheen gedaan. Kaneel is een fijne smaakmaker. Het verlaagt de bloedsuikerspiegel en zit bomvol anti-oxidanten. Zeker niet gek om dus regelmatig een theelepeltje van aan je ontbijtje toe te voegen.

Ook heb ik er gebroken lijnzaad doorheen gedaan. Gebroken lijnzaad voegt extra vezels toe, wat fijn is voor je darmen. Daarnaast bevatten de gebroken lijnzaadjes omega-3 en fyto-oestrogenen. Deze laatste zijn bio-actieve stoffen die lijken op het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Fyto-oestrogenen hebben een beschermende rol bij veel kankersoorten en helpen bij overgangsklachen en het voorkomen van botontkalking. Super nice dus! Let wel op, je kan het beste heel lijnzaad kopen en dat zelf breken met een vijzel of een koffiemalertje. De omega-3 vetzuren die erin zit zullen na het malen snel oxideren. Hierdoor gaat de smaak achteruit en de geoxideerde vetten zijn in plaats van een boost juist een last geworden (met name voor je lever).

Kortom, een aardig powerontbijtje dus! Ben je een zoetekauw dan kan je altijd een scheutje diksap tijdens het koken bij je quinoa gieten. Of knal er een beetje agave- of ahornsiroop overheen (al doet dit wel een beetje het bloedsuikerverlagende van de kaneel teniet). Enjoy!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s