Quiche met groenterestjes

Je kent het wel, zo richting het einde van de week houd je wat groentes over. Half bakje champignons, wat wortels en een halve paprika. Of iets in die richting. En dan iets verzinnen om dat nog op te maken… geen zorgen meer! Ik heb hier het ideale recept voor al je halve bakjes en aangesneden groentjes. Ongeacht wat je nog hebt liggen, het kan vast gecombineerd worden tot een lekkere hartige taart. Dit is dan ook een vrij losjes recept, wat aan te passen is met dat wat je nog in huis hebt. Want halve groentjes weggooien is natuurlijk zonde!

De groenterestjes van mij bestonden deze week uit wat champignons, een winterpeen en een prei. Maar knal er dus gerust wat anders is, als je maar ongeveer uitkomt op +/- 300 gram groente. Ligt er natuurlijk net aan hoe groot je quiche- of taartvorm is.

Ingrediënten:
Voor de bodem:
– 160 gram speltmeel
– snufje zout
– 60 gram roomboter
– 1 ei

Voor de inhoud:
– 300 gram seizoensgroente
– 2 eieren
– 100 gram yoghurt of zure room
– knoflook
– kruiden
– 60 gram noten/zaden/pitten
– potje of blikje (of zelf geweekt en gekookte) peulvruchten

Als eerst maak je de bodem. Ik heb het met speltmeel gedaan, omdat ik dat toevallig nog had. Je kan ook voor een glutenvrije versie gaan, door boekweitmeel of amandelmeel te gebruiken. Mix je meel met wat zout en kneed het daarna met de roomboter. Als je dan een kruimelig deeg hebt kun je het ei erdoorheen doen. Als het nog wat te nat is, doe er dan wat extra bloem bij. Is het te droog, gebruik dan wat water. Kneed tot een soepel deeg en leg het dan afgesloten in de koelkast, zodat het even een half uurtje kan rusten.

En dan de inhoud! Snijd je groentjes en bak ze in de pan. Denk wel even van te voren na wat als eerst in de pan te doen, wat doet het er het langst over om te garen? In mijn geval heb ik de prei en de wortel als eerst gesneden en samen in de pan gedaan. Met kruiden een knoflookje erbij natuurlijk, want I love knoflook. Plus het is rete goed voor je: looksoorten, zoals dus knoflook en ui, verlagen de bloeddruk, remmen de oxidatie van vetzuren en cholesterol, werken antibacterieel en antiviraal en bevatten zwavel en selenium, wat goed is voor je lever. Reden te meer dus om knoflook en ui dagelijks te eten.

Maar dat terzijde. Ik heb dus eerst de wortel en prei (ook een looksoort, ik ga lekker vandaag) in de pan gebakken. De champignonnetjes gechopt en er daarna ook bij gedaan. Als alles een beetgaar is geworden kun je de peulvruchten erbij doen. Ik heb vandaag een blikje cannellini bonen erbij gedaan. Omdat ik geen vlees eet probeer ik zo’n vier keer in de week (verschillende) peulvruchten te eten, om zo voldoende eiwitten binnen te krijgen. Je kan bij dit recept dus ook ervoor kiezen om bijvoorbeeld stukjes kip te doen in plaats van peulvruchten of om ze gewoon weg te laten. Beetje zonde om helemaal weg te laten wel, want ook niet-vegetariers doen er goed aan zo’n 3x in de week peulvruchten  te eten.
Voordat ik de bonen er doorheen heb gedaan, heb ik ze eerst in een zeef onder de kraan afgespoeld. Dit in verband met het fytinezuur wat ook peulvruchten van nature bevatten. Je kan natuurlijk het best zelf je peulvruchten weken en koken (dan zijn ze ook wat lekkerder vind ik zelf), maar daar heb je niet altijd tijd voor natuurlijk, dus dan pak ik voor het gemak gewoon een potje of blikje.

Terwijl je groentemix in de pan nog een beetje gaar bakt, vet je de quichevorm in. Je kan zowel roomboter als kokosolie gebruiken, maar net waar je zin in hebt. Zelf gebruik ik nu kokosolie, omdat ik ook al roomboter op mijn brood heb gegeten vandaag en het natuurlijk ook al in het deeg zit. Dus dan varieer ik graag wat met m’n vetten en gebruik ik kokosolie. Als je het hebt ingevet kun je het deeg uit de koelkast halen en er de bodem mee bekleden. Prik er wat gaatjes in en je vorm is er klaar voor.

Voordat ik de groentes in de vorm doe, roer ik er graag nog wat noten door. Ik heb er nu wat zonnebloempitten en pompoenpitten in gedaan. Lekker en ze zitten zitten vol zink, een mineraal dat een rol speelt in super veel lichaamsfuncties, zoals je immuunsysteem, je bloedsuiker, je hersenstofwisseling en zuur/base evenwicht. Als je veel brood eet en/of veel stress hebt ontstaat er snel een tekort aan zink. Dagelijks zonnebloem- en pompoenpitten eten zou ik dan aanraden.

Oké, terug naar het vullen van je quiche. Voordat je de groentjes in de vorm knalt, is het handig om alvast je eimengsel te maken. Gebruik hier 2 (of meer als je een grote vorm hebt natuurlijk) eieren voor, geklutst met wat yoghurt of zure room (wat iets anders is dan crème fraiche). Ik heb nu schapenyoghurt gebruikt, omdat ik dat uit nieuwsgierigheid eerder deze week heb gekocht (is echt lekker met fruit, kokos, wat muesli en noten als ontbijtje!). Doe je groentjes dan in je vorm en giet het eimengsel eroverheen. Gebruik een vork om het goed te mengen met je groentes. Wil je een lekker korstje, doe dan wat geraspte kaas en paneermeel over je quiche voor je hem in de oven zet. Die je trouwens van te voren hebt opgewarmd op 180 graden. Bak ‘m in 30 minuutjes mooi gaar en smullen maar!

 

2 gedachten over “Quiche met groenterestjes”

  1. Heerlijke vulling. Bijzonder met de zure room. Echt alles met restjes gemaakt, Ook de bodem. Had nog volkeren meel. Maar de bodem was niet zo lekker. Probeer het volgende keer weer . Hoop op meer recepten

    Like

    1. Wat goed, een echte restjesquiche dus! 🙂
      Jammer van de bodem. Je zou wat zonnebloempitten door het deeg kunnen doen voor de extra bite, dat vind ik zelf altijd erg lekker (en is super gezond).

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s