Banaan-spinaziepannenkoekjes (met een vleugje kokos)

YAASSSS, volgens mijn groentekalender is het spinazieseizoen weer geopend. Bouw er een salade mee, knal het in een wrap of maak er in dit geval een lekkere, gezonde pannenkoek mee! Als lunch, als ontbijt, als snackje, wat je maar wilt. ūüôā

Voor mijn opleiding tot natuurvoedingsadviseur moesten we deze week een gerecht maken voor kinderen. En gezien kinderen altijd wel wat extra groente en fruit kunnen gebruiken, ging ik voor deze heerlijke pannenkoekjes.

Je hebt nodig:
– 2 eieren
– 1 rijpe banaan
– 60 ml amandelmelk (of biologische volle koemelk)
– flinke hand spinazie
– wat blaadjes verse basilicum
– 55 gr speltmeel (of voor glutenvrije variant boekweitmeel of amandelmeel)
– 20 gr kokosrasp
– 1 tl bakpoeder
– snufje zeezout

Breek de eieren in de blender en voeg de banaan, melk, basilicum en spinazie toe. Pureer dit¬†mengseltje en voeg dan de droge ingredienten toe. Pureer het dan verder tot het een mooi,¬†glad beslag is en laat het dan een paar minuutjes rusten.¬†Je beslag is dan klaar om er pannenkoekjes mee te maken! Bak ongeveer 1 tot 1¬Ĺ¬†minuut en keer ze voorzichtig om met een spatel en bak dan de andere kant tot¬†die ook goudkleurig is. En BOEM, je hebt healthy pannenkoekjes.

Je kan ze eten als ontbijtje met een schepje volle yoghurt, noten en seizoensfruit. Of maak er een lunch pannenkoek van en beleg ‘m met pindakaas, plakje kaas, komkommertje, tomaatje, tuinkers of iets anders wat je lekker vindt.

De basilicum is optioneel trouwens, die heb ik er doorheen gedaan omdat ik een plantje heb staan en het super lekker en gezond is. Basilicum bevat een hoop fijne mineralen zoals calcium, kalium, magnesium en fosfor en het is rijk aan vitamine C. Daarnaast bevat het anti-oxidanten, flavono√Įden¬†en heeft het een antibacteri√ęle en ontstekingsremmende werking. Knal dus een vooral biologisch basilicumplantje in je tuin of balkon zodat je altijd verse basilicum bij de hand hebt.

Spinazie is (volgens de groentekalender in ‘De kleine vegetari√ęr’) van april tot en met oktober in het seizoen. Je kan vanaf nu dus weer helemaal losgaan. Maar waarom dan? Deze groene bladgroente is lekker en gezond.¬†Spinazie staat vooral bekend om het hoge ijzergehalte. IJzer heb je nodig voor het vervoer van zuurstof door je lichaam en voor het aanmaken van bepaalde enzymen. Het is ook te vinden in granen, peulvruchten, noten, zaden en gedroogd fruit. En het wordt extra goed opgenomen als je het eet in combinatie van vitamine C.¬†Maar naast ijzer bevat het nog veel meer chille dingen! Je eet spinazie ook voor de vitamine A, B2, B6, B11, C, E en K, en de mineralen¬†magnesium, potasium, foliumzuur, zink, koper en jodium. Ook bevat het foliumzuur en bio-actieve stoffen die je niet wilt missen.

Dit recept is een afgeleide (ik heb het een en ander vervangen voor dingen die ik lekkerder vind) van een recept dat je kunt vinden in ‘The Green Kitchen at Home’. Leen of koop dit boek vooral, er staan mega veel lekkere, gezonde, vega recepten in. Echt een aanrader!

Anywayzz, dit was ‘m weer voor vandaag. Hopelijk smaken de pannenkoekjes!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s