Maïsontbijt

Jaaaa tijd voor een nieuw ontbijtreceptje. I love pap in de ochtend en deze keer een papje gemaakt van maïspolenta, met peer en walnoot. Dus verbreed die horizon en ontbijt eens wat anders!

 

Ingrediënten:
– 60 gr maïspolenta
– water of plantaardige melk (of een mix van beide)
– 1 peer, in stukjes gesneden
– handje walnoten
– eetlepel lijnzaad
– kokosrasp

Je hebt ongeveer 5x zoveel vocht (water of melk) als polenta nodig. Meestal doe ik dat een beetje op de gok en giet ik er wat bij als het te dikkig is. Zet het water op en als het kookt dan kun je de polenta al roerende toevoegen. Dit ontbijtje duurt even om te maken, dus misschien wat meer een weekend ontbijtje. Al kan het ook prima doordeweeks als je gewoon zorgt dat je bijvoorbeeld je lunch maakt of tas pakt tijdens het koken en douchet tijdens het nawellen. De polenta moet namelijk 15 minuten koken en 20 minuten nawellen, zodat je zeker weet dat al het fytinezuur omgezet is en je het maximale uit je ontbijtje kunt halen.

Polenta is gemaakt van maïsgries. Gries is grofgemalen graankorrels. Zo kun je ook gries hebben van tarwe (waar griesmeelpap/pudding vaak van wordt gemaakt). Maar gries van maïskorrels is dus polenta. En gezien er geen gluten zitten in maïs, is dit ontbijtje glutenvrij!

Als de polenta klaar is kun je de rest van de ingrediënten toevoegen. Peertje snijden, kokosrasp erdoorheen roeren en de walnoten verkruimelen/choppen en erdoorheen. De lijnzaad koop ik heel en breek ik met een vijzel. Je kunt lijnzaad ook al gebroken kopen, maar dan zijn de meeste bio-actieve stoffen al vervlogen voor je het eet. Je kunt het dus het best zelf breken, met behulp van bijvoorbeeld een vijzel of een koffiebonenmalertje. Heel lijnzaad eet je voor de slijmvormende werking, wat bevorderlijk is voor je darmen. Lijnzaad bevat de bio-actieve stof fyto-oestrogeen, wat een positief effect heeft op je hormoonhuishouding. Maar je kan deze stoffen en de omega-3 in het lijnzaad alleen opnemen als het zaadje al gebroken is. De schil is namelijk te hard voor je lichaam om zelf te doorbreken. Met andere woorden, eet je een heel lijnzaadje, dan komt ‘ie er ook weer heel uit. Wat op zich prima is als je het eet voor je stoelgang natuurlijk. Maar de omega-3 oxideren snel na het malen, dus als je die te pakken wil hebben kun je ze beter zelf breken!

Dat was het receptje weer. Hopelijk durf je uit je comfortzone te stappen en ook eens wat anders te proberen als ontbijt. 🙂

 

 

Een gedachte over “Maïsontbijt”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s