Koekjes!

Soms is het tijd voor een feestje. Bijvoorbeeld als je net je diploma hebt gehaald en je nu officieel natuurvoedingsadviseur bent. EYOOO. En je jezelf daarom een nieuw uitsteekvormpje cadeau hebt gedaan en je die dus zo snel mogelijk moet gebruiken. (Of een andere reden, omdat je jarig bent ofzo, whatever.) Tijd voor koekjes in ieder geval! Maar dan net even wat voedzamer dan de koekjes uit de winkel. COOKIE TIME!

Yes een recept voor semi gezonde koekjes! Mind you, het is nog altijd gezonder om stukjes fruit te trakteren. Maar laat dat de pret niet drukken.

Ingrediënten:
– 125 gram volkoren speltmeel (amandel- of boekweitmeel voor glutenvrij)
– 75 gram roomboter
– 75 gram oerzoet of 60 gram rinse appelstroop
– 2 theelepels kaneel
– snufje zout
– 1 theelepel bakpoeder (optioneel)

Oke let’s go. Als eerst meng je de boter met het oerzoet. Nog nooit van oerzoet gehoord zeg je? Ha ik ook niet voor ik natuurvoedingsadviseur werd. Ik kan me dus goed voorstellen dat je het niet in huis hebt, dus als alternatief kun je ook appelstroop nemen. Wat oerzoet precies is en een funfact over appelstroop kun je hieronder lezen, maar laten we eerst even terug gaan naar het recept.

Je mixt dus het oerzoet of appelstroop met de boter tot het 1 gladde massa is. Het meel, kaneel en zout (en eventueel bakpoeder voor luchtigere koekjes) mix je in een andere kom door elkaar. Daarna combineer je die 2 kommen en kneed je het tot 1 deeg. Als het nog te nat is doe je er nog wat meel bij, is het te droog dan doe je er wat water of plantaardige melk bij. Zet het dan in een afgedekte kom 30 minuten in de koelkast te rusten.

30 minuten voorbij? Mooi, slinger je oven aan op 160 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Haal vervolgens je deeg uit je koelkast en pak je uitsteekvormpjes erbij. JEEJ! Rol het deeg plat en steek die koekjes uit! Tegen de tijd dat je ze allemaal op de bakplaat hebt gekregen (ik gebruik hier vaak een kaasschaaf voor als het deeg een beetje sticky is) is je oven wel voorverwarmd en kun je ze in 20 minuutjes afbakken. Houd de oven wel goed in de gaten, want de ene oven is de andere niet.
En daarna smullen maar!

Maar wat is er dan ‘beter’ aan deze koekjes? Ten eerste gebruik je bio volkoren meel in plaats van bloem. Volkoren bevat een stuk meer vezels en dit zijn langzame koolhydraten. Hierdoor stijgt je bloedsuiker minder snel dan bij koekjes van witte bloem (en ze vullen meer, want vezels). Daarnaast gebruik je oerzoet. Oerzoet is gemaakt van de rietsuikerplant. Het wordt verkregen door het sap van de rietsuikerplant te drogen en te vermalen tot poeder. Hierdoor zit er in oerzoet dus nog wat goede voedingsstoffen, zoals calcium, kalium, magnesium en ijzer. Heb je dus net even wat meer aan dan gewone kristal- of rietsuiker, waar alle voedingsstoffen uit geraffineerd zijn. Oerzoet heeft dezelfde zoetkracht als kristalsuiker en je kan het 1 op 1 vervangen in recepten. Naast zoetkracht heeft het wel smaak, het is wat kruidiger, dus dit proef je terug in je koekjes. Vind ik juist wel lekker. Let wel, waar bietsuiker een glycemische index (GI) heeft van 100, heeft oerzoet een GI van 60. Wat dus nog steeds vrij hoog is. Als je op zoek bent naar iets wat een lage GI heeft, kun je beter moutstroop pakken (heeft een GI van 20-40).

Ik had natuurlijk ook nog een funfact beloofd over appelstroop. Komtie: rinse appelstroop bestaat vaak voor het grootste deel uit suikerbietsap. NOOO WAAAAY. Ja way. En toch noemen we het appelstroop en niet suikerbietstroop. Goh. Daarnaast staat appelstroop er om bekend dat het veel ijzer zou bevatten. In appels zit echter niet super veel ijzer, er zit bijvoorbeeld veel meer kalium in een appel. Het ijzer in appelstroop komt voornamelijk uit de suikerbiet die vaak in appelstroop zit. Als je dus 100% pure appelstroop eet, dan hoef je dit niet te doen voor het ijzer. MIND=BLOWN. Daarnaast is het ijzer dat in de appelstroop zit non-heemijzer, wat niet goed kan worden opgenomen in het lichaam (het moet eerst omgezet worden in heemijzer). Vitamine C helpt bij het omzetten en dus de opname van het ijzer uit appelstroop, maar calcium remt het juist af. Dus drink vooral geen melk bij je boterham appelstroop, want dan heb je er niks meer aan.

Poeh, toch nog een stukje theorie bij dit recept. Lees het vooral onder het genot van een lekker koekje. 🙂

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s