Groen(te)soepje

Gisteravond hebben we pizza gegeten en om wat extra groentjes en vitamientjes binnen te harken, heb ik een groen soepje vol vitamientjes gemaakt als voorafje. Altijd chill om te doen als je niet super healthy eet maar toch nog een vitaminebom naar binnen wilt werken. Bovendien is dit echt een super lui en easy soepje om in elkaar te knallen, wat goed uitkomt tijdens deze onnederlandse hittegolf.

Ingrediënten (voor 2 flinke kommen):
– 1/2 courgette (de andere helft ging over de pizza)
– 1/2 komkommer
– 4 grote handen verse spinazie
– glas water
– peterselie
– gemalen, gedroogde knoflook
– kruidenzout
– peper
– verse bieslook
– 2 scheppen hüttenkäse

Oke dit is het makkelijkste recept ooit. Gooi alles (behalve de bieslook en hüttenkäse) in de blender. Zet de blender aan en blenden maar. Voeg het water geleidelijk toe, dan kan je nog een beetje bepalen hoe vloeibaar of dat je het wilt hebben. Basically bouw je dus een smoothie, maar dan ‘hartig’. Heeft je soepje een mooie structuur, dan kun je het in een steelpannetje doen en even opwarmen. Laat het vooral niet koken, dan heb je een rauw soepje, waar nog een maximale hoeveelheid aan vitamines in zit. Super nice! Je kan het overigens ook koud eten, wat ook prima lekker is en met deze tropische temperaturen een aanrader is. Knal het vervolgens, warm of koud, in een kommetje, doe er een schep hüttenkäse bij voor de romigheid (en wat eiwitten), steek er nog wat bieslook in en klaar is kees! Eerlijk, dat was toch het makkelijkste ooit om te maken?

En wat heb je dan aan dit supersoepje? Spinazie, courgette en komkommer zitten vol met o.a. kalium, calcium, vitamine B11 en vitamine C. B-vitamines werken veel samen met aminozuren (die je haalt uit eiwitten) om hormonen, neurotransmitters en allemaal andere handige stofjes te maken in je lichaam. Vitamine B11, ook wel beter bekend als foliumzuur, is specifiek belangrijk voor vorming van rode bloedcellen en DNA. Vandaar dat het heel belangrijk is voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden dat ze hier voldoende van binnenkrijgen. Vitamine C is een anti-oxidant en is nodig voor een goede weerstand, wondgenezing, gezonde botten, tanden en bloedvaten. Daarnaast bevordert het de opname van ijzer. Zowel vitamine B11 en vitamine C zijn gevoelig voor verhitting, vandaar dat het handig is om de soep niet te laten koken!

Ook zitten er super nuttige mineralen in de soep. Kalium is nodig voor de geleiding van zenuwprikkels en de samentrekking van spieren. Je gebruikt het dus de hele dag door. En calcium is nodig voor stevige botten en gebit (in samenwerking met vitamine D, dus pak die zon!). Daarnaast is het ook belangrijk voor de werking van spieren en zenuwen, bloedstolling en het transport van de mineralen kalium, magnesium en natrium.

Knal die vitamientjes dus naar binnen en geniet van je soepje! 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s