Anti-oxidanten

‘Bevat anti-oxidanten!’ Een mooie marketingkreet die je vast vaak hebt gehoord. (en natuurlijk hebt gelezen op m’n blog, TOCH?) Maar wat zijn anti-oxidanten dan en wat is er boeiend aan? Let me tell you.

Naast de bekende vitamines en mineralen, bevat voeding nog een belangrijke groep voedingsstoffen: bio-actieve stoffen. Deze voedingsstoffen hebben een gunstige invloed op je gezondheid en zijn super belangrijk om binnen te krijgen. Ze zijn voornamelijk te vinden in groente, fruit en kruiden en zijn in hogere concentraties aanwezig in biologische producten. Niet alleen voor het milieu is biologisch dus goed, ook voor je eigen gezondheid!

Bio-actieve stoffen is een groep stoffen die geen energie levert, maar wel belangrijk is voor de gezondheid. De belangrijkste groep bio-actieve stoffen zijn de anti-oxidanten, die ook weer onder te verdelen zijn in specifieke groepen. Anti-oxidanten voorkomen dat je lichaam wordt beschadigt door vrije radicalen (nog zo’n term die je vast al eens langs hebt horen komen in reclames). Vrije radicalen kun je binnenkrijgen via voeding (en ook stress, roken, CO2 vervuiling, UV-straling en andere schadelijke dingen), maar ontstaan ook in je lichaam door verschillende processen. Je lichaam gebruikt namelijk zuurstof om de energie uit vetten en koolhydraten om te zetten in energie. Maar deze ‘verbranding’ verloopt niet altijd volledig, waardoor vrije radicalen ontstaan. Een vrije radicaal is basically een molecuul dat een stukje mist, waardoor het niet in evenwicht is en opzoek gaat om het gemis weer aan te vullen. Dit haalt hij dan bij andere moleculen vandaan, die daardoor beschadigt raken en ook als vrije radicaal opzoek gaan. Zo ontstaat er een kettingreactie, waarbij een hoop moleculen beschadigt kunnen raken. Niet wat je wil dus.

Vrije radicalen

Vrije radicalen ontstaan dus van nature in je lichaam, dus hoe gezond en stressvrij je ook leeft, je zal ze altijd hebben. Ze hebben ook een nuttige functie, ze beschadigen bijvoorbeeld niet alleen goede moleculen, ook binnendringende bacteriën worden uitgeschakeld door vrije radicalen. Maar bij een grote hoeveelheid aan vrije radicalen, kunnen zelfs weefsel en cellen aangetast worden, wat aanleiding kan geven tot aandoeningen als kanker en hart-en vaatziektes. Om het teveel aan vrije radicalen uit te schakelen zijn anti-oxidanten nodig. Deze ‘vangen’ namelijk de vrije radicalen weg en maken er weer normale moleculen van. Potverdorie wat handig.

anti-oxidant

Oke, als het goed is heb ik je nu wel overtuigd van het belang van anti-oxidanten. Ze zijn onder te verdelen in verschillende groepen. Zo zijn er carotenoïden, wat oranje, gele en rode pigmenten zijn. Er zijn wel 500 types van, de meest bekende is bètacaroteen, wat je natuurlijk kent van wortels! Zoals je misschien al raadt, carotenoïden komen het meest voor in felgekleurde groentes als wortel, paprika, tomaat en spinazie. Daarnaast zijn er ook flavonoïden. Dit is een enorme groep anti-oxidanten, er zijn op het moment meer dan 4000 soorten van bekend. Ze komen voor in alle groente en fruit, maar ook specifiek in rode wijn, cacao en witte en groene thee. Een glaasje rode wijn met een lekker stukje pure chocolade is dus best prima. Nu hoor ik je denken ‘YASSSS een excuus om elke dag wijn te drinken en chocolade te eten! I LOVE IT’. Maar doe rustig, alcohol en suiker zijn nog steeds niet chill voor je, dus beperk het tot 2x in de week OKE.

Goed, dan hebben we nog fyto-oestrogenen, een subgroepje van de flavonoïden. De naam zegt het al, het zijn stofjes die lijken op het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Ze kunnen daarom helpen bij overgangsklachten. Ze komen onder andere voor in lijnzaad, soja, granen en peulvruchten. Belangrijk bij lijnzaad is dat je het lijnzaad zelf breekt of maalt. Als je lijnzaad koopt wat al gebroken is, dan is een groot deel van de anti-oxidanten en dus de fyto-oestrogenen al vervlogen voor je het op eet. Dus zelf malen!

Glucosinolaten zijn anti-oxidanten die een typerend bittere/scherpe smaak en geur hebben. Naast hun anti-oxidante werking, helpen ze ook bij het reinigen van de lever. Top spul dus. Je kan het vinden in onder andere broccoli (en andere koolsoorten), radijs, waterkers en mosterdzaad.

Naast bovenstaande groepen zijn er nog veel meer anti-oxidanten, zoals lentinaan (in paddestoelen), organische zwavel, selenium, vitamine C en vitamine E. Let wel: alle anti-oxidanten werken samen, dus met je alleen maar volproppen met vitamine C red je het niet. Dus as always: gevarieerd eten!

Lang verhaal, wat moet je onthouden:
– anti-oxidanten zijn super belangrijk
– ze zijn in hogere concentratie te vinden in biologische voeding
– vrije radicalen zijn niet nice, dus stop met roken, smeer je in en eet anti-oxidanten
– fyto-oestrogenen kunnen helpen bij overgangsklachten
– breek zelf je lijnzaad
– je hebt alle soorten anti-oxidanten nodig, dus eet gevarieerd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s