Gierstpap

I love me some breakfast. En dan vooral pap! Om de variatie er lekker in te houden eet ik ook wel eens wat anders dan havermoutpap. Zoals deze lekkere gierstpap!

Ingrediënten: (voor 1 kom)
– 70 gr gierst (net geen halve cup)
– 160 ml of 1 cup plantaardige melk (kokos is m’n flavorite met gierst)
– lepel chiazaad
–  klontje roomboter
– lepel gebroken lijnzaad
– blauwe bessen
– kneepje dadelsiroop

Net als alle granen, moet gierst eerst even weken. Voor gierst is dat 10 minuten weken, 8 minuten koken en 30 minuten nawellen. Die tijd heb je ’s morgen misschien niet (niet iedereen is een ochtendmens), dus je kan het ook ’s avonds alvast maken. Heb ik ook gedaan, super handig. En dan in de ochtend even opgewarmd, want koude pap vind ik maar niks.

Goed, de gierst dus even weken, daarna afspoelen in een fijne zeef en met 160 ml water, melk of plantaardige melk koken. Laatst heb ik gierst door een salade geknald, dan kook ik het gewoon in water. Maar voor een papje is het wel zo lekker om in (plantaardige) melk te doen. Lekker romig, jum. Kook de gierst dan 8 minuutjes en laat het dan nawellen in de pan. Zelf heb ik de pan gewoon laten staan, schepje chiazaad erdoor, deksel erop en slapen maar. Het chiazaad heeft dan de nacht de tijd om lekker jelly te worden en te weken, waardoor je de voedingsstoffen er beter uit kunt opnemen. Handy dus om het de avond van te voren te maken.

In de ochtend het papje even opwarmen. Met dit warme weer heb ik er een lauwwarm papje van gemaakt, super nice al zeg ik het zelf. Ik heb er een klontje roomboter doorheen gedaan, de verzadigde vetten zorgen voor een lekker vol gevoel en geven nog wat extra romigheid. En dan de toppings! Ik heb deze keer blauwe bessen (vol anti-oxidanten), gebroken lijnzaad en dadelstroop genomen. Noten zijn ook super lekker erbij (maar was ik vergeten), dus voeg vooral een handje (wal)noten toe als je ze in huis hebt!
En dan smullen maar. 🙂

Maar wat is gierst en hoe kom je eraan? Gierst is een licht verteerbare graansoort die je kunt halen bij bio winkels als EkoPlaza. Het is een super oud graan en er zijn vele soorten van. De gierst die we in het westen eten ziet eruit als kleine korrels. Ik vind het zelf op couscous lijken, alleen dan net ietsje groter. Je kan het dan ook in plaats van couscous gebruiken in recepten. Het heeft een wat aardse smaak vind ik zelf. Wel lekker! Zo maak ik ook graag een gierst-linzen salade. Super lekker en voedend. Gierst is een bron van mineralen, zoals fosfor en magnesium. Daarnaast bevat het van alle graansoorten de grootste hoeveelheid silicium, een mineraal wat je gebruikt bij de vorming van bindweefsel, botten en kraakbeen.

Chiazaad wordt vaak genoemd als ‘superfood’. Het zit vol met nuttige voedingsstoffen en is met name goed voor je omdat het veel van de goed omega-vetzuren bevat, in gunstige verhoudingen. Daarnaast bevat het veel calcium, zink, magnesium en fosfor.

Dit gierstpapje zit dus bomvol mineralen! Extra genieten dus. 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s