Notenkoekjes

Als je op een dag al aan je 300 gram groente en je 200 gram fruit zit, dan is het moment daar om gezonde tussendoortjes te maken voor jezelf. Deze notenkoekjes zitten vol met anti-oxidanten, dus lekker EN gezond! Wat een feest.

Ingrediënten:
– 1 ei
– 1 theelepel carobe poeder (voor een chocolade flavor) of kaneel
– 1 eetlepel kokosolie of roomboter
– 2 rijpe bananen (snoep de andere helft maar opJ)
– 150 gram havervlokken
– scheutje dadelstroop of ahornsiroop
– 2 handjes ongebrande notenmix
– 2 eetlepels zonnebloempitten
– 2 eetlepels pompoenpitten
– 2 eetlepels gedroogde cranberry’s of 4 ongezwavelde abrikozen
– scheut citroensap
– snufje zout

Zoals je ziet heb ik vrij veel alternatieven in de ingrediëntenlijst staan. Dit heb ik vooral gedaan omdat je maar net moeten kijken wat je in huis hebt. Beetje onnodig om hier een fles ahornsiroop voor te kopen die je vervolgens niet meer gebruikt. Of een zak cranberry’s te halen en de helft weg te gooien. Dus gebruik vooral wat je al hebt of wat je lekker lijkt om in huis te hebben!

Oke let’s go. Doe de 2 handjes ongebrande noten in een keukenmachine of hak ze met de hand. Doe het in een bakje, zodat er plek is voor de bananen in je keukenmachine. Doe bij de bananen meteen even het schepje kokosolie, citroensap, het kaneel of carobe poeder (say what? Lees onder het recept wat carobe poeder is), het snufje zout, het ei en de scheut dadelstroop. Mixen maar! Als het goed is krijg je een mooi glad beslag. Doe dat in een kom en spatel er dan de noten, zaden, het gedroogde fruit en de havermout doorheen. That’s it! Heb je nogal grote bananen gebruikt, dan kan het zijn dat je iets meer havermout moet toevoegen als het deeg nog te nat is. Maar voeg niet te veel toe, want dan plakt het niet meer aan elkaar.

Vet een bakplaat in en gebruik twee lepels (of maak je handen even nat en gebruik die jongens) om platte bolletjes (ook wel: koekjes) te maken. Verdeel ze gelijkmatig over de bakplaat en knal ze dan de op 150 graden voorverwarmde oven in. Na zo’n 35-45 minuten zouden ze gaar moeten zijn. En dan is het smullen maar!

Waarom zijn deze koekjes dan zo nice? Door de vele anti-oxidanten die de koekjes bevatten! Zo zijn zonnebloem- en pompoenpitten rijk aan vitamine E, wat een anti-oxidant is. De anti-oxidant vitamine C is te vinden in de bananen en de cranberry’s. De abrikozen zijn rijk aan carotenoïden, en flavonoïden zijn te vinden in de havermout. De eieren bevatten selenium, wat ook een anti-oxiderende werking heeft. Dit zit ook in bijvoorbeeld de paranoten die in de notenmix zitten. Daarnaast is kaneel ook een anti-oxidant.

Gebruik je geen kaneel maar carobe poeder? Lekker hoor. Carobe poeder wordt gemaakt van de peulen van de Johannesbroodboom en het heeft een zoete, licht kartelachtige smaak wat een beetje naar chocolade smaakt. Het wordt vaak als cacao vervanger gebruikt, omdat het in tegenstelling tot cacao van nature een zoete smaak heeft. Daardoor hoef je veel minder suiker toe te voegen. Ook heeft carobe een veel lager vetpercentage dan chocolade en bevat het geen cafeïne. Daarnaast is carobe poeder rijk aan oplosbare voedingsvezels, die een regulerende invloed hebben op de spijsvertering. Top spul dus. Wil je in een ander recept cacao poeder vervangen voor carobe poeder, dan kan je 1,5 tot 2 keer meer carobe dan cacao gebruiken en de hoeveelheid suiker kan je dan met hetzelfde gewicht verminderen. Super handig dus als je minder suiker wilt eten (wat ik iedereen zou aanraden om te doen, minder suiker=meer beter).

Geniet dus maar met een goed gevoel van deze koekjes! 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s