Omega-3 bommetje

Zomer is weer voorbij, studie/school/werk is weer volle bak aan de gang. Ik weet niet wat jullie, maar ik zit m’n planning eigenlijk alweer veel te druk te maken. Om de stress tegen te gaan zorg ik voor genoeg ontspanning (I love me some yoga) en eet ik genoeg omega-3 vetten. Die hebben je hersenen namelijk hard nodig, zeker als je het druk hebt en je koppie veel gebruikt. Daarom deze keer een receptje voor een tussendoortje (of ontbijtje) wat een super boost is met mega veel omega-3 vetzuren.

Ingrediënten:
– 2 of 3 scheppen biologische kwark of yoghurt
– 1 eetlepel chiazaad
– handje walnoten
– 1 appel
– snuf kaneel
– scheutje citroensap
– flinke theelepel lijnzaadolie
– theelepel honing of dadelstroop

Doe het chiazaad en de kwark alvast in een kommetje. Dit kan je even laten staan, zodat het chiazaad wat vocht kan opnemen en het wat zachter wordt. Vervolgens doe je het citroensap op een eetlepel, waarna je de lijnzaadolie erbij schenkt. Lijnzaadolie zit super vol met omega-3 vetzuren, maar deze vetzuren oxideren vrij snel (wil je niet). Door het direct uit de fles te combineren met citroensap (hier zitten veel anti-oxidanten in) zorg je ervoor dat het niet oxideert en dus gewoon omega-3 blijft. Klinkt ingewikkeld, dus geloof me maar gewoon dat je lijnzaadolie altijd moet combineren met een anti-oxidant. Goed, roer de lijnzaadolie door de kwark heen. Als je lang genoeg roert zie je dat de olie helemaal wordt opgenomen in de kwark (of yoghurt). En dat is wat je wil! Niet lui zijn, maar gewoon eventjes doorroeren.

Chop vervolgens je appeltje in blokjes, breek de walnoten en doe het door je kwarkmengsel. Doe er nog wat kaneel overheen en doe er dan als laatst wat honing of dadelstroop overheen. En dan kun je smullen! Heerlijk als tussendoortje of als ontbijt. Eet je het als ontbijt dan zou je wat extra kwark of yoghurt kunnen nemen en wat bio muesli erbij kunnen doen. Anders is het wel erg karig.

Wat is er dan zo chill aan? Chiazaad, lijnzaadolie en walnoten zitten allemaal vol met omega-3 vetzuren. Zoals ik al eerder zei zijn omega-3 vetzuren super belangrijk voor de hersenen en ondersteunen ze het zenuwstelsel. Dit maakt je wat stressbestendiger. De hersenen bestaan voor tweederde uit vetzuren, dit bevindt zich vooral in de membranen die om de hersencellen heen zitten. De hersencellen nemen via deze membranen voeding op en ook communiceren ze met elkaar via de membranen. Je snapt dus dat de membranen super belangrijk zijn! Door voldoende onverzadigde vetzuren (zoals omega-3) te eten, hou je de membranen zacht en soepel, waardoor ze beter functioneren. Zorg dus dat je voldoende omega-3 eet. Voor mannen is dit ongeveer 3 gram per dag, wat neerkomt op 3 eetlepels lijnzaadolie per week. Voor vrouwen is dit gemiddeld 2 gram per dag, wat neerkomt op ongeveer 2 eetlepels lijnzaadolie per week. (In 100 gram lijnzaadolie zit namelijk 55 gram omega-3 vetzuur. 1 eetlepel is iets van 20 gram lijnzaadolie, wat neerkomt op 11 gram omega-3.)

Goed, lekker omega-3 naar binnen schuiven dus.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s