Lunchen met rijst

Het liefst eet ik niet elke dag brood, maar man dat vind ik moeilijk! Ik ben het zo gewend, dat ik het nog steeds het makkelijkst vind om te lunchen met brood. Wat eigenlijk zonde is, want zo eet ik vrij eenzijdig en nogal veel tarwe. En je weet, meer variatie, meer beter. Daarom hier een lekker en makkelijk receptje om eens wat anders te eten in de middag. Gewoon een keer maken, het is vet lekker en dan maak je het sneller nog eens. Iets met een drempel die lager wordt, je kent het wel.

Ingrediënten:
– 85 gr zilvervliesrijst
– 50-70 gr seitan, tempeh of kikkererwten
– halve komkommer
– 1 kleine wortel
– 2 eetlepels sesamzaad
– 1 eetlepel gedroogd zeewier
– scheut sojasaus of shoyu
– scheut sesamolie

Kook de zilvervliesrijst. Zelf heb ik een grote zak zilvervliesrijst van de EkoPlaza die nog niet voorgekookt is. Deze laat ik dus eerst 10 minuten weken, kook ik daarna 45 minuten en laat ik dan nog een half uurtje staan. Heb je zilvervliesrijst van de ‘gewone’ supermarkt, dan is deze al voorgekookt/gestoomd en dan moet je de verpakking volgen hoe lang of dat je het moet koken (meestal maar iets van 12 minuten). Deze vind ik zelf veel droger en een stuk minder lekker dan de bio rijst die nog niet voorgekookt is. Heb je een natuurvoedingswinkels in de buurt zitten, probeer het dan vooral eens uit! Wereld van verschil. En als je de avond van te voren ook al rijst eet, dan kun je gewoon een extra portie maken voor de lunch de dag erna. Dan heb je er helemaal geen werk meer aan. 🙂

Goed, dat was even een rijst-sidebar. Terug naar het recept. Rijst eenmaal gekookt, dan laat je dat nog even rusten. Doe er wel alvast het zeewier erbij. Ik heb een pot gemengd zeewier, super makkelijk om regelmatig over m’n eten heen te strooien. Zeewier is namelijk rijk aan mineralen, met name jodium. En laat jodium nu vaak toegevoegd worden aan brood (in de vorm van bakkerszout). Dus als je brood laat staan is het handig om je jodium te eten in de vorm van zeewier. Nog lekker ook! Win, win lijkt me.

Ondertussen ga je de sesamzaadjes even kort roosteren en de seitan even bakken met wat peper en zout. Ik heb het met seitan gedaan, omdat ik daar nog een restje van had. Maar dit recept werkt even goed met bijvoorbeeld tempeh of kikkererwten. Wel even marineren met bijvoorbeeld gerookt paprikapoeder en knoflook(poeder). Want meer smaak, meer beter.

Chop de komkommer dan nog even in blokjes en rasp de wortel. Ik heb zo’n super handige julienneschiller, waarmee je heel snel fijne reepjes hebt. Maar je kan natuurlijk ook een gewone rasp gebruiken, dan wordt het alleen iets vochtiger. Knal dan alles bij elkaar in een kommetje. Of op een bord, maar net wat je makkelijk vindt eten. Doe een scheutje sesamolie en een scheutje sojasaus er overheen, en smullen maar! 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s